مقاله ها

از بین بردن سلول‌های معیوب با نانوحامل حاوی دارو

نانو

از بین بردن سلول‌های معیوب با نانو حامل حاوی دارو

موضوع : صنعت و بازار کلمات کلیدی : نانو حامل تاریخ خبر : ۱۳۹۷/۰۵/۲۴ تعداد بازدید : ۴۶

شرکت سنولیتیک تراپیوتیکس (Senolytic Therapeutics) توسط محققان موسسه تحقیقات زیست‌پزشکی بارسلون (IRB) راه‌اندازی شده تا فناوری نانوحامل برای از بین بردن سلول‌های معیوب را تجاری‌سازی کنند.

یک تیم تحقیقاتی از IRB بارسلونا به رهبری مانوئل سرانو موفق به طراحی سامانه کپسوله‌کردن دارو شده که می‌تواند به‌صورت هدفمند سلول‌های معیوب را هدف قرار دهد.
این پروژه مسیر توسعه روش‌های درمانی برای حذف سلول‌های معیوب را هموار می‌کند و از آن می‌توان برای درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان استفاده کرد.

سلول‌های معیوب به سلول‌هایی گفته می‌شود که دچار آسیب شده و قادر به انجام عملکرد طبیعی خود نیستند اما هنوز زنده بوده و از آنها به‌عنوان سلول‌های زامبی یاد می‌شود. این سلول‌ها با بافت‌های بدن تعامل دارند. معمولا با افزایش سن و سالخوردگی برخی فرآیندها در بدن اتفاق افتاده که ماحصل آن تبدیل سلول‌های سالم به سلول معیوب است. مقابله با این سلول‌های معیوب چالش بزرگی در پزشکی محسوب می‌شود.

محققان اسپانیایی راهبردی برای حذف این سلول‌ها ارائه کردند که نتایج آن در نشریه EMBO Molecular Medicine منتشر شده‌است.

این گروه نانوحاملی ابداع کردند که می‌توان از آن به‌عنوان حامل دارو استفاده کرد و سلول‌های مورد نظر را هدف قرار داد. پژوهشگران در محیط آزمایشگاهی و روی موش‌های مبتلا به سرطان و نوعی ضایعه ریوی این سامانه را مورد استفاده قرار دادند.

نتایج نشان داد که سلول‌های معیوب بیشتر از سلول‌های سالم این نانوحامل را جذب می‌کنند و در نهایت محتویات نانوحامل رهاسازی شده و سلول معیوب از بین می‌رود. این نانوحامل از ترکیبات سیتوتوکسین پر شده که رهایش آن موجب مرگ سلول‌های معیوب می‌شود.

مانوئل می‌گوید: « این نانوحامل مسیر توسعه راهبردهای درمانی جدید را هموار می‌کند و از آن می‌توان برای از بین بردن سلول‌هایی که در اثر شیمی‌درمانی آسیب دیده‌اند استفاده نمود.»

کاربرد دیگر این نانوحامل، استفاده از آن به‌عنوان انتقال دهنده ترکیبات فلورسانس یا نشانگرها است. در حال حاضر شرکت‌های متعددی در جهان به دنبال از بین بردن این سلول‌ها هستند. این گروه تحقیقاتی شرکتی به نام سنولیتیک تراپیوتیکس (Senolytic Therapeutics) را برای تجاری‌سازی این فناوری راه‌اندازی کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید